Wednesday, September 05, 2007

Paya Mengkuang

Nampaknya Abu Seman Yusop menjadi 'hero' Paya Mengkuang semalam. Daripada operasi memusnahkan hampir 150,000 ternakan babi, menjadi usaha mengekalkan 48,000 ternakan babi di Paya Mengkuang.

Dalam kehangantan operasi semalam, tiba-tiba out of nowhere Abu Seman Yusop datang buat mesyuarat di pejabat UMNO Masjid Tanah mengenai hal itu. Dalam perbincangan bersama wakil penternak, Abu Seman memutuskan hanya 48,000 ekor babi (jumlah yang ditetapkan kerajaan negeri) boleh wujud di Paya Mengkuang dan dua kawasan ternakan iaitu di Bukit Beruang dan Ayer Molek. Keputusan itu akan berkuatkuasa 21 September ini.

Persoalan sekarang ialah kenapa Paya Mengkuang, Alor Gajah yang dibenarkan beroperasi? Padahal, kerana penternakan di kawasan itulah yang menyebabkan Sungai Tuang menjadi keruh, hitam dan berbuih akibat pelepasan sisa najis babi. Sungai itu pula mengalir lesu menuju ke Kampung Teluk Gong, sebelum keluar ke Laut China Selatan.

Paya Mengkuang setakat ini mempunyai jumlah ternakan terbanyak di kawasan itu, hampir 100,000 katanya. Ini menjadikan dua lagi kawasan lain, iaitu Bukit Beruang dan Ayer Molek sekadar masing-masing mempunyai 25,000 ternakan. Bukit Beruang dan Ayer Molek pula terletak jauh dari penempatan manusia. Kalau ada pun, sedikit bilangannya. Mengapa Paya Mengkuang yang mempunyai jiran tetangga -- Kampung Teluk Gong jua dibenarkan mempunyai operasi? Hanya mereka yang mengetahui, mengetahuinya.

Tapi bermain juga di benak fikiran, mengapa Abu Seman Yusop yang jadi hero semalam? Pada masa yang sama, turut hadir Naib Presiden MCA, Datuk Seri Dr Fong Chan Onn yang juga Ahli Parlimen Alor Gajah.

Yang pasti, kegagalan operasi semalam mendukacitakan dua watak dalam negeri Melaka, selain beribu penduduk berhampiran Paya Mengkuang yang terpaksa menanggung azab berterusan selepas ini. Mereka ialah KM Melaka dan SUK Melaka. Pada mulanya KM mengarahkan penternak menjual semua ternakan mereka menjelang 31 Ogos. Kemudian, operasi tersebut diserahkan kepada SUK yang membuat keputusan untuk melakukan operasi besar-besaran selepas penternak masih menyimpan ternakan mereka pada tarikh itu. Namun segala-galanya hancur selepas Abu Seman datang. "Saya tak boleh komen apa-apa lagi. Abu Seman yang bertanggungjawab sekarang," kata SUK semalam.

Kalau nak tahu, penternakan babi di Melaka sekarang adalah yang terbesar di Malaysia, selain terbesar di Asia Tenggara.

Kalau nak tahu lagi, ada sumber-sumber mengatakan bahawa penternakan itu didalangi peniaga Singapura yang mengekspot daging babi ke serata dunia.

Malaysia nak jadi hab halal sedunia ke, atau pengekspot babi terbesar? Mana satu ni?

Selepas 50 merdeka....alahai.

pix: A.R.L

Dalam post terdahulu, diapaparkan dua story yang belum diedit. Dibawah ialah story yang telah diedit dan berbeza nadanya. Kecewa sungguh dengan penerbitan Melayu, yang gagal memperjuangkan nasib bumi sendiri.


ALOR GAJAH - Operasi memusnahkan ratusan ribu babi di Kampung Bukit Beruang dan Ayer Molek di sini ditangguh ekoran bantahan para penternaknya semalam.

Pihak berkuasa terpaksa `berundur’ sebentar bagi mengelak sebarang perkara yang tidak diingini berlaku apabila operasi itu bermula awal pagi dan sepatutnya selesai petang semalam.

Dalam operasi yang disertai kira-kira 500 anggota polis, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) itu, puluhan penternak membentuk satu barisan menghalang operasi itu.

Keadaan tersebut menyebabkan campur tangan Naib Pre siden MCA, Datuk Seri Dr. Fong Chan Onn dan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Wira Abu Seman Yusop.

Pada satu sidang akhbar yang diadakan selepas pertemuan dengan kumpulan penternak babi tersebut, Abu Seman men jelaskan bahawa hanya ladang di Kampung Paya Mengkuang dibenarkan beroperasi selepas ini.

"Ladang itu bagaimanapun tidak boleh mempunyai lebih daripada 48,000 ternakan yang ditetapkan kerajaan negeri.

"Ladang-ladang di kawasan lain akan ditutup dan penternak diberi tempoh sehingga 21 September untuk mengosongkan ladang mereka, atau berdepan dengan tindakan tegas" ujar nya.

Jelas Abu Seman, terdapat banyak aduan berikutan masalah pencemaran udara dan sungai yang timbul akibat penternakan babi, selain jumlah ternakan yang berlipat kali ganda melebihi had yang ditetapkan.

Ogos lalu, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam telah memberi ‘kata dua’ kepada penternak babi di kawasan itu agar menjual semua ternakan mereka bagi me ngatasi masalah pencemaran sebelum akhir bulan, atau ber depan dengan tindakan penghapusan.

1 comment:

Unknown said...

skang ni da settle lom ek?
pe nak jadi la ngan mesia ku ni..