Saturday, September 22, 2007

Bosanlah...

Ah bosanlah cerita babi. Bukannya apa, dah memang tak boleh nak buat apa. Daripada tarikh akhir 21 Sept, sekarang dah jadi 4 Okt. Lembik lah.

Kisah Nurin Jazlin memang sedih. Tak patut orang buat macam tu kat dia. Budak lagi tu. Banyangkan kalau anak kita sendiri yang kena. Kesian. Tapi di sebalik perkara itu, ada pengajarannya. Jaga anak kita baik-baik. Jangan biarkan 'lepas' begitu saja. Pergi kedai, pergi pasar malam seorang diri. Apa mereka boleh buat kalau kena tangkap masuk dalam van pun. Budak kecil.

Bulan ini, aku 'kehilangan' seorang sahabat. Bukannya hilang pun sebenarnya, cuma dia pergi belajar di peringkat Phd di Cardiff, Wales. Sedih la juga mengenangkan zaman belajar dulu di USM bersama-sama, sampai sekarang dah ada anak, sambung belajar pula. Aku? Tak sambung lagi la. Tunggu dah lemau kat sini, baru ok. Apa pun, aku ucapkan selamat menempuh hidup baru dan selamat hari raya kepada Emma, Nik dan Diya di Cardiff.

Bulan puasa kat Melaka ni tak meriah sangat macam kat tempat lain. Mungkin meriah bagi sesetengah orang, tapi bagi aku, biasa sajalah. Pasar ramadan ada, bazar ramadan pun ada. Bezanya? Bazar jual barang-barang kering macam baju Melayu, capal dan sebagainya. Pasar ramadan pula jual, makananlah.

Buat masa ini, baru dua kali aku beli makanan dari pasar ramadan. Sekali tu, Ali Rustam belanja. Sekali lagi, terpaksa beli sendiri la. Hari ni pun kena beli jugaklah. Yang lain-lain buka puasa di hotel atau balikKL. Hotel? Ya memang hotel tapi bukan duit sendiri. Ada function lah. Tak kuasa aku nak buka puasa kat hotel. Dah kerja kita macam ni....camtu lah.

Sahur? Baru sekali bangun sahur kat Melaka ni. Bukan apa, takda makanan nak makan pun. Nak masak nasi, tak berbaloi untuk seorang. Makan puas-puas sebelum tido. Jadi ular sawa.

No comments: