Friday, September 07, 2007

Kambing hitamkah Abu Seman?

Dalam kekecohan isu babi di Melaka baru-baru ini, wujud satu watak yang tiba-tiba berlagak hero dalam kejadian itu. Abu Seman Yusop. Persoalannya, benarkah dia menjadi hero, atau sekadar kambing hitam yang diperbudakkan?

Melihat kembali rentetan periswtiwa 4 September lalu, SUK telah diberi mandat oleh KM untuk menyelesaikan isu babi di Paya Menkuang, Bukit Beruang dan Man Lok yang mempunyai hampir 150,000 ekor ternakan. Ketumbukan yang dihimpun pada pagi itu merangkumi polis, Rela, Jabatan Haiwan, Majlis Perbandaran Alor Gajah, TNB dan Syarikat Air Melaka Berhad.

Operasi nyata dihalang penternak, sambil ada menyatakan tiada notis diberi sebelum usaha pemusnahan dimulakan, padahal KM telah memberi 'kata dua' agar ternakan mereka dijual sebelum 31 Ogos, atau berdepan dengan tindakan tegas diambil memandangkan jumlahnya sudah melampau.

Tiba-tiba, kira-kira pukul 3 petang, muncul Abu Seman Yusop yang dipercayai tiba dari Kuala Lumpur (Parlimen sedang bersidang ketika itu) untuk menjadi orang tengah menyelesaikan isu terbabit. Putus Abu Seman, hanya 48,000 ternakan dibenarkan. Itupun di Paya Mengkuang dan semua tempat lain akan dikosongkan secara berperingkat.

Kenapa Abu Seman? Beliau adalah Ahli Parlimen Masjid Tanah dan memandangkan ketiga-tiga kawasan terbabit berada dalam kawasan Parlimennya, maka Abu Seman steps in. Adakah dia sukarela menawarkan dirinya sebagai penyelesai masalah? Mungkin tidak. Isu ini adalah satu isu besar yang boleh merosakkan kerjaya politik. Tapi difahamkan, Abu Seman telah diarahkan oleh KM agar menyelesaikan masalah tersebut setelah SUK dan ketumbukannya gagal mencapai sebarang kemajuan setelah tengah hari. Maka bergegaslah Abu Seman menyelesaikan masalah.

Ada suara-suara menyatakan bahawa Abu Seman dikambing hitamkan. Khabar angin mengatakan bahawa KM tidak mahu dipindahkan ke kerajaan pusat dan ingin kekal di Melaka. Bagi mencapai tujuan tersebut, beliau perlu menghapuskan calon terbaik penggantinya supaya apabila tiada calon pengganti KM, maka KM kini perlu kekal menjadi KM. Calon terbaik atau next in line kini ialah Abu Seman--menurut sesetengh pihak lah. Jadi sekiranya Abu Seman gagal mengatasi masalah babi di kawasannya, maka susah dia hendak cari makan pada pilihan raya umum depan. Akan tetapi, dia juga mampu mengabil kesempatan terhadap situasi tersebut. Sekiranya dia berjaya melenyapkan masalah babi yang telah 50 tahun berlarutan itu, dia akan menjadi hero sebenar dan makin cerahlah peluangnya menjadi KM.

Akan tetapi, itu semua teori saja. Daripada kita sibuk nak memikirkan siapa menjadi KM baru, lebih baik kita renungkan nasib dan azab yang terpaksa ditanggung ribuan penduduk di kawasan Pengkalan Balak dan Kampung Teluk Gong yang bersebelahan dengan Paya Mengkuang. Kasihan.

No comments: