Tuesday, September 04, 2007

Babi menang, alam sekitar tewas.

Di satu pagi, ketika operasi oleh lebih 500 anggota polis, Rela dan lain-lain menghapuskan hampir 140,000 ternakan babi di Alor Gajah yang sudah berpuluh tahun mencemar Sungai Tuang dan laut....


ALOR GAJAH – Penduduk di Kampung Paya Mengkuang dan sekitarnya kini boleh menarik nafas lega kerana ternakan babi yang sekian lama mencemar udara dan sungai di situ, telah dihapuskan.

Dalam satu operasi bersepadu yang melibatkan hampir 500 anggota polis, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) semalam, kesemua ternakan di ladang Kampung Paya Mengkuang, Bukit Beruang dan Man Lok di sini telah dimusnahkan.

Ketua Polis negeri, Datuk Mortadza Nazarene ketika ditemui berkata, operasi tersebut berikutan arahan kerajaan negeri untuk menghapuskan ternakan babi yang terdapat di kawasan tersebut, selain di Kampung Bukit Beruang dan Kampung Man Lok di sini.

“Masalah mengenai penternakan babi dan kesannya terhadap alam sekitar sudah sering dipaparkan dalam media dan penduduk sudah kerap kali mengadu mengenai hal ini.

“Kami telah diarahkan untuk melupuskan ternakan babi yang telah manjangkau 150,000 bilangannya, jauh melebihi 40,000 yang dibenarkan sebelum ini,” katanya.

Menurutnya, ternakan tersebut akan dikumpul di dalam beberapa lubang berukuran kira-kira 6x12x6 meter, sebelum dilupuskan menggunakan senjata.

“Lubang tersebut kemudian akan ditabur dengan kapur barus bagi mengurangkan bau, sebelum ia dikambus bagi mengelakkan penyakit berjangkit,” ujarnya.

Tinjauan K@*M#! di ketiga-tiga lokasi ternakan tersebut mendapati kawalan masuk ke kawasan itu dikawal ketat oleh anggota polis bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

Malah, kenderaan yang cuba melalui kawasan penternakan itu telah diarah berpatah balik oleh polis dan terpaksa melalui jalan alternatif.

Dalam pada itu, operasi tersebut turut mendapat tentangan daripada golongan penternak yang cuba menghalang operasi dijalankan.

Mereka dilihat cuba menghalang anggota Rela dan polis yang cuba memasuki ladang mereka dengan meletakkan kenderaan berat dan kereta di pintu masuk ladang.

“Kami akan sedaya upaya menghabiskan operasi ini pada hari ini juga memandangkan banyak tugasan lain yang perlu diselesaikan,” kata Mortadza.

Bulan lalu, isu penternakan babi di kawasan terbabit telah menimbulkan kemarahan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berikutan masalah pencemaran yang ditimbulkan.

Beliau telah memberi ‘kata dua’ kepada pemilik ladang terbabit agar menjual semua ternakan mereka sebelum akhir Ogos atau tindakan tegas oleh kerajaan negeri akan diambil.

habis

Kemudian, pada pukul 4 petang (lebih kurang)....


ALOR GAJAH – “Langgarlah kami kalau berani”.

Demikian laungan beberapa penternak babi di Kampung Paya Mengkuang yang menggunakan perisai manusia bagi menghalang operasi pihak berkuasa memusnahkan ternakan mereka di sini, semalam.

Lebih mengejutkan, tindakan seorang lelaki yang menggunakan seorang kanak-kanak lelaki yang masih berpakaian sekolah sebagai perisai manusia ketika jentolak milik pihak berkuasa cuba memasuki ladang babi mereka.

Dalam operasi yang disertai hampir 500 anggota polis, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) semalam, kira-kira 150,000 ekor babi yang diternak di 70 ladang di kawasan itu termasuk di Kampung Bukit Beruang dan Ayer Molek di sini akan dimusnahkan.

Namun begitu, tindakan berani lelaki itu menyebabkan anggota operasi terpaksa berundur bagi mengelakkan keadaan menjadi lebih tegang.

Operasi yang bermula seawal pukul 2 pagi semalam, berlarutan sehingga pukul 4 petang disebabkan tentangan daripada golongan penternak hingga menyebabkan campur tangan Naib Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Fong Chan Onn dan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Wira Abu Seman Yusop.

Dalam satu sidang akhbar yang diadakan selepas pertemuan dengan penternak babi tersebut, Abu Seman menjelaskan bahawa hanya ladang di Kampung Paya Mengkuang dibenarkan beroperasi selepas ini dengan syarat.

“Ladang itu tidak boleh mempunyai lebih daripada 48,000 ternakan yang ditetapkan kerajaan negeri.

“Ladang-ladang di kawasan lain akan ditutup dan penternak diberi tempoh sehingga 21 September untuk mengosongkan ladang mereka,” ujarnya.

Jelas Abu Seman, terdapat banyak aduan berikutan masalah pencemaran udara dan sungai yang timbul akibat penternakan babi, selain jumlah ternakan yang berlipat kali ganda melebihi had yang ditetapkan.


Habis.


Bayangkan ada 48,000 ekor babi, diternak tidak jauh dari kediaman, sekolah dan kedai makan milik penduduk di Kampung Teluk Gong yang hanya berjiran dengan Kampung Paya Mengkuang.

Isunya, bukan sebab Cina yang ternak babi atau orang Melayu. Isu itu tak timbul kerana ada penternak babi itu (Cina), yang berkawan dengan nelayan di Kampung Teluk Gong (Melayu). Tapi isunya ialah kaedah penternakan serta lokasinya. Kampung Teluk Gong mempunyai pantai yang menarik, sesuai dijadikan pusat pelancongan. Malah, dah ada chalet-chalet didirikan di situ, namun mati tak berpengunjung begitu saja akibat bau babi. Tak cukup dengan itu, Sungai Tuang yang mengalir ke Laut China Selatan di situ, dah hitam, berbuih-buih dan berbau akibat pembuangan sisa najis ternakan mereka.

Satu persoalan mudah yang tak perlu ke Dewan Rakyat untuk menjawabnya: Tak boleh pindah tempat lain kah ladang babi itu?

2 comments:

Cik Puan Bidadari said...

Betul kata YB itu!! *wink*..

Even better yet, why don't the gov help in building a better faciliti for the penternak khinzir...so, takdelah the alam sekitar jadi mangsa..

don't tell me we takde the technology to do it...subsidise ke apalah...habis penternak khinzir negara-negara lain (esp. yg maju) pun guna cara lama ka?

tank said...

YB tu kata memang betul...tapi itu cuma retorik. Tindakan dia menghalang pemusnahan tu tak tepat.